A magyar csendőrség szintet lép

think-tank 2018.05.26.

Bizonyára Ön is, mélyen tisztelt Olvasó, áltélte már azt az elképzelhetetlen horrort, amit a magyar utakon tapasztalhatunk: balesetből származó roncshalmazok minden utcasarkon, letarolt óvodáscsoportok hullahegyei az út szélén… még jó, hogy szeretett gondnokuk, a nanny state Magyar Állam kiemelt figyelmet fordít az utak minőségének megőrzésére, különben a magam részéről el sem tudnám képzelni, mi lenne itt.

Megmondom én, miért van mindez. A sok renitens, öntelt, tudálékos seggfej, a mindenki mást leszaró burzsoá szarjankók, a jómódukban bűnözőkké züllött drogos hippik önkénye miatt.

Ezek az emberek, kétség nem férhet hozzá, közönséges bűnözők. Mondom lassan is, hogy a nyájas Olvasó is képes legyen követni: bű-nö-zők. Alja söpredék, mások életét veszélyeztető közveszélyes törvényszegők, tulajdonképpen gyilkosok, talán terroristák is.

Itt tisztázzunk is valamit: a Szent Korona Országa törvényeinek betartása mindenki számára kötelező, ebben nem nyitunk vitát. Miféle anarchista káosz is uralkodna itt, ha egyes, magukat végtelen kivagyiságukban túlértékelő egyedek úgy gondolnák, rájuk nem vonatkoznak a szabályok. Mert a szabály az szabály, bármilyen idióta, felesleges és/vagy kontraproduktív is, én kérem egy tisztességes etatista vagyok, nekem elhihetik, a szabályokra márpedig igenis szükség van, és aki nem tartja őket be, azt pedig basszák is meg rendesen, elvégre engem is megbasztak ‘61-ben a csendőrök, amikor jancsiszeget loptunk a gyárból, azóta mindenkinek azt mondom, a törvény betartása igenis kötelező, és aki renitens, azt tanítsák is meg sorbaállni.

Hál’ Istennek Szűz Mária országa paramilitáris behajtórészlegének rendőrségének épp nincs jobb dolga, minthogy ezeket a hitetlen, amorális bűnözőket üldözze. Már az első napok után láthatjuk, miféle szélsőséges anarchizmussal állunk itt szemben és miként rombolják a közrendet ezek a fűszopogató hippik, tényleg ideje rendet tenni már a fejekben.

Tegyük egyértelművé:

„A rendőrnek nem fűződik érdeke a bírság kiszabásához.” ORFK Kommunikációs Szolgálat

Nem azért állnak be bokrokba, idiótán kihelyezett táblák tövébe, vagy éppen széles és kivételesen jó minőségű utak mellé, mert úgy többet lehet kaszálni; aki egyáltalán ilyenre gondol, az default hazaáruló. Egyébként is, nehogy azt gondoljuk már, hogy mindenféle emberkék, holmi több év(tized)es vezetési rutinnal csak úgy szimplán tudnak vezetni, felmérni a haladás ésszerű módját és ennek következtében mindjárt felül is bírálhatják a törvényt és az egyáltalán nem barom módon kirakott táblákat, jóóóóvan?!???!

Köszönjük Istennek, a Miniszterelnök Úrnak, Pintér Sándor Belügyminiszter Úrnak (Isten áldja a két kezét) és a rend mindörökké éber őreinek, hogy ilyen elkötelezetten védik hazánk békés lakosságát Soros ezúton is tettenérhető ügynöktevékenysége ellen.

241 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ételizésítő 2018.05.27. 14:36:12

A cikket író faszkalap tényleg ennyire agyatlan barom?

2018.05.27. 14:47:25

@Clyde Shelton: basszus te irtad magadról, hogy informatikus vagy és ezért meg tudod ítélni, hogy egy ilyen rendszer manapság nem nagy ügy. Most meg azt írod, hogy nem te vagy a szakértője a témának. És még én trollkodok.... Vicces gyerek vagy!

csárlszbrunzol 2018.05.27. 14:47:49

@Clyde Shelton: Nézd, _én_ nem tudom a jogszabályi hátterét (nem is érdekel, mielőtt...), de azt tudom, hogy ha Te eszkábálnál egy mérőezközt, azt oda tennéd, ahová akarod. Ha viszont hatóság mér vele, annak biztos, hogy elég sok dolognak kell megfelelnie. Kábé ugyanaz a dal, mint amit anno a CC blogon beszéltünk. Az AC Nielsen a felkent papja a nézettségi méréseknek és bár mondjuk a nagy kábelszolgáltatóknak pontosabb adatai lehetnek, az mégsem hitelesített, auditálható (akármi) és végső soron hivatalosan nem használható - ellentétben az AC Nielsen méréseivel.
De még egyszer: nem tudom, nem értek hozzá, de el tudom képzelni, hogy ilyen gond lehet.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 14:51:27

@Emmett Brown: Vagy bármi más oka van, amihez Neked semmi közöd.

Ha valaki 90 helyett 25-tel megy, meg fogom előzni. Ha záróvonal van, akkor körültekintve, de szabálytalanul. Meg jó eséllyel anyázni is fogok.
Amit viszont nem fogok tenni:
- nem dudálom le
- nem villogom le
- nem tolom le
- nem vitatom el a sebessége megválasztásához fűződő jogát
És mindezek mellett könnyen lehet, hogy jogosan megy annyival, csak én vagyok ostoba faszkalap, hogy nem tudom az okát, de mégis anyázok. Így megy ez.

Emmett Brown 2018.05.27. 14:52:32

@Etniez: elmondom mi az életszerű: Tata aki konstans 65tel megy, akár faluban vagyunk, akár külterületen, kívül megelőzöd, de a faluban visszaelőz. Ez így 30kmen keresztül.

vincent66 2018.05.27. 14:52:56

Na, el lehet képzelni, mi lenne itt egy "libertarian" kormány alatt. :-DDD

Támogatom a civil autós sebességméréseket, valamint a legtöbb lámpás kereszteződést bekameráznám a városokban. (A piros lámpa után csak a lúzerek állnak meg ugyebár. 2-3 autónak ilyenkor még át kell siklani, de legalább elállni a keresztirányú forgalmat.)

És, hogy dobjak ebbe az állóvízbe egy kavicsot, én a dohányzást is betiltanám a gépjárművekben. Azonnal. És súlyos összeggel büntetném.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 14:57:03

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ha a saját sebmérőd szerint nem léped át, azzal még bőven a megfelelő range-ben vagy. A sebességmérők mindig csalnak és mindig felfelé. Melyik többet, melyik kevesebbet. A magyar rendőrség mindig rátesz plusz tizet a mérésre, tehát mondjuk 60-as táblánál 5%-os sebességmérő csalással számolva 73-at mutathatna az autód és még akkor sem büntetnének meg. És nem, ne értsd félre, nem arra biztatlak (mást sem!), hogy gyorshajtson. Azt tartsuk be, amit be kell és randér miatt ne lassítsunk. Az bőven jó.

Letolás: dudálás: ezt próbáltam írni, hogy iszonyat faszfejek módjára vezetünk. Letolós, türelmetlen faszparasztok vagyunk. Szomorú, de ez van, itt tartunk mentálisan még. Valaki írta középtájt, hogy ne a randér miatt tartsuk be. A mai közlekedési morál mellett elenyésző olyat látok, aki betartja, amit kéne. Nem tudom, ezek mekkora része a retorziók miatt. De azt gondolom, hogy ez a fajta belső megfontolás, fegyelem csak nagyon kis részre igaz.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 14:58:02

@abcdefghijklmm: Meglehet, én vagyok túlérzékeny - és bár nem megyek anynit, mint Te, de nekem nagyon rossz a véleményem a mai közlekedési morálunkról.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 15:02:20

@Exploiter: Nekem meg az a benyomásom, hogy az, amivel lehetne gyorsítani a közlekedést, azokat pont nem csináljuk. (irányjelzeni nem nagyon szeretünk, amivel színtisztán csak a másik hülyét szivatjuk), balra kanyarodáskor jobbra húzódunk bal helyett. Ha valaki előttünk mégis jól helyezkedne el, akkor sem előzzük meg jobbról. kereszteződésben képesek vagyunk úgy kanyarodni, hogy annak is meg kelljen állnia, akivel amúgy forgalmi kapcsolatba se kerülnénk, stb...
Mindamellett azt se felejtsd el, hogy kurva sok jármű van már, az üzemanyag is iszonyat olcsó, tehát baromi sokan vannak az utakon. Ez az, ami a legjobban lassítja a forgalmat.

2018.05.27. 15:02:37

@csárlszbrunzol: én 1992 óta vezetek auzót és ahhoz hasonlítom a jelen helyzetet, amit a 90-es évek végén és a 2000 -esek elején láttam:

- jobbról előzés rendszeresen, akár a műszaki savban, akár kilométereken keresztül 150-nel (ma elvétve látok egy -egyet, amikor egy kamion kibérli a belsőt egy 10 percre)

- en belsoben 140-45-re szoktam allitani a tempomatot mostanaban. Van, hogy utoler egy-egy Audi, Bmw, de jellemzően 160-on innen. Régebben 150-160-nál még masodpercek alatt utolértek és messziről villogtattak

Emmett Brown 2018.05.27. 15:03:28

@csárlszbrunzol: és ha amint megelőzöd kiteszi a szirénát leint és megbüntet?

Hunland 2018.05.27. 15:06:18

@zord íjász: Baratom,nem tagadom,nem feltetlenul tartom be -szigoruan es szoveg szerint,mindig- az osszes faszkalap szabalyt es sebessegkorlatozast mert nem hiszem hogy az az egyetlen es udvozito megoldas a biztosnsagos kozlekedesre...se itthon,se kulfoldon.
Viszont nem megyek meg 50-el sem ha epp relativ gyorshajtasnak vèlem a helyzetet...termeszetesen szuksegesnek erzem a szabalyokat,nincs kerdes:de a veresszaju bofogest...azt nem.Azt nem amikor az emberek megtiltjak maguknak hogy hasznaljak a jozan eszuket es csakis a legfelsobb hatosag eszetlen utasitasait kovetik,kerdes nelkul,feltetelek,vagy kerdes nelkul...Baratom!Neked sincs megtiltva a gondolkozas,az hogy ne vakon higyj el mindent (most eppen azt hogy a gyorshajtas az egyetlen es ultimate okozoja minden bajnak) hanem kerdojelezz meg bizonyos faszsagokat...megengedheted magadnak hidd el:nem kapsz erte buntit!;-)))
Mindenesetre unom az egyoldalu beszelgetest a gyorshajtasrol...a balfaszsagokrol,a rutintalansagrol,az indokolatlanul lassu haladasrol,mas idegeinek a szetszaggatasarol miert nem beszelunk????
Miert nem kotelezo a rutinvizsgan tul egy vizes,tesztpalyas vizsga is:csak hogy megismerd a hataraidat?Hogy tudd:ha 50-el mesz tukorjegen nagyobb a baj mintha 60-al mennel egy szeles,jol belathato szakaszon??
Menj egy kort a varosba 7vegen...tele bizonytalan/kiismerhetetlen balfasszal...hetkozben nagy tobbsegeben megy a rutinos brigad (+nehany idiota tenyleg) es kivancsi lennek a statisztikara:aranyaiban mikor van tobb baleset...
Vegezetul:figyu:ne idegeskedj a forgalmon:menj tomegkozlekedessel:mind jobban jarunk majd...

csárlszbrunzol 2018.05.27. 15:06:46

@Emmett Brown: akkor aznapra kihúztam az ÍJ kártyát.
De most komlyan: hány ilyen eseted volt olyan járművel, ami nem lassú jármű.
Csűrheted-csavarhatod, de ez pont olyan példa, ami a gyakorlatban nincs. Amikor meg igen, akkor jó eséllyel tényleg indoka van rá az arcnak. Ragaszkodhatsz ilyen hagymázas dologhoz, de nem ez a mi bajunk - szerintem.

Clyde Shelton 2018.05.27. 15:07:26

@csárlszbrunzol: és én azt mondtam, hogy összeeszkábálnék egy "mérőeszközt"?! (jóhogy nem mérőedényt emlegetsz)... csak gány megoldásokban lehet gondolkodni?! de tényleg???

komoly a közlekedés-szervezés és forgalom-irányítás és egyébb sor vonatkozó ipari szabvány előírásainak szemelőtt tartásával kifejlesztett rendszer már el sem képzelhető???

csak azért mert bátorkodtam leírni, hogy a FámaLézer és a VÉDA szerintem indokolatlanul drága megoldás ahhoz képest, hogy "mekkora hasznot" hoz... (a fix traffikkal szerintem az a baj, hogy az autósok lelassítanak a közelükben, aztán ismét mennek észnélkül...)

ezzel szemben ma már olyan technikai eszközök és technológiák megfizethetők... amelyek korábban csillagászati összegekbe kerültek... egy IPARI minőségű a célra megfelelő OCR kamera összehasonlíthatatlan árban pl. egy FámaLézer-hez... tudásban persze messze nem tud annyit, de nem is kell neki... egy FIX lézeres sebességmérőnek én speciel nem látom értelmét... de SOK FIX (rendszerbe kötött) OCR kamerának látnám... de ez csak az én véleményem...

csárlszbrunzol 2018.05.27. 15:08:57

@abcdefghijklmm: Igazad van, ezek tényleg csökkentek, de másban nem látok változást, vagy épp még romlott is a helyzet. Szétszórva itt is leírom, mikkel van bajom, azok mostanában is vannak, netán régen nem voltak, vagy azóta sokat romlottak.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 15:12:37

@Clyde Shelton: Én írtam, hogy ha Te összeeszkáblnál egy ilyen rendszert. Arra próbáltam rámutatni, hogy az sem feltétlen annyira egyszerű, amilyennek kívülállóként mi elgondoljuk. Mindegy is, miattam aztán olyan szart mérnek, amit akarnak, továbbra is meg fogom próbálni betartani, amit lehet, mert sajnos hiszek benne.
VÉDA meg: én is baromságnak gondolom, mivel pontosan tudja az összes hülye, hogy ott van. Aki abba belefut, az vagy direkt csinálja, vagy nagyon be van lőve vagy világtalan külföldi.
És most megnézem az F1-et, brb.

Hunland 2018.05.27. 15:13:51

@abcdefghijklmm: na ne mar,lecci,ezt ne!!!!Ma mar a 32Tonnas kamionok is megallnak annyi alatt mint egy modern szemelyauto....
tuke.blog.hu/2013/10/23/kamion_kontra_szemelyauto

Clyde Shelton 2018.05.27. 15:14:59

tessék, hogy tudjuk kb milyen összegekről beszélgetünk... (ha a cikben leírtak igazak)

hvg.hu/gazdasag/20180325_Ujabb_milliardok_a_szuper_traffipaxokra_a_kovetkezo_ot_evben

Emmett Brown 2018.05.27. 15:21:47

@csárlszbrunzol: a 25 erős, de 10bol 8szor fogok egy 60-65tel haladó papit az Alföldön.

Az hogy nem mer 85tel menni, vagy nézi a tájat az nem indok, ráadásul szinte mindenkit előzésre ösztönöznek az ilyen formák, az meg veszélyes.

Hunland 2018.05.27. 15:25:39

Az van hogy it vannak a Kresz-nacik,es azok,akiket a Kresz-nacik bunozoknek kialtanak ki...ami kozos bennuk;egyik sem akar embert olni.Amiben kulonboznek:a Kresz naci azonnal akasztana azt aki 5km/h-val atlep barmely korlatozast,forditva annyi tortenik hogy “Mennyeee maaanhogy rohadnal meg”...Ergo:tulajdonkeppen pont a Kresz nacik miatt jo hogy vannak szabalyok (nemcsak a kozlekedesben) kulonben napi szinten latnank akasztasokat az Erzsebet hidon!;-))))
Magas intelligenciaju sracok ezek,na..:-)))

igazi hős 2018.05.27. 15:27:03

@A kecskebaszó simogató kurvaanyát minden lipsinek: "A 2010-es allamcsodbol eljutni egy viragzo gazdasagig, az nem rossz." B+, te vagy nálam az év trollja, de legközelebb tegyél ki egy szmájlit, különben azt hiszik, hogy komolyan írod és hülyének néznek!

ételizésítő 2018.05.27. 15:29:42

@-JzK-:
Ja, csak a fékútja hosszabb vagy 50-60 m-rel, mint 120-nál.
Megint egy agyatlan barom, aki azt akarja bemesélni, hogy a fizika nem működik.

Amerikában, ahol nem ritkák az 5-6 ezer köbcentis motorú autók, és az utak is jobb minőségűek, mint nálunk, lakott területen kívül 55 mérföld/óra (90 km/h), autópályán a legtöbb államban 75 mérföld/óra (120 km/h), nagyon kevés államban 85 km/h (136 km/h) a korlátozás. Pár államban megpróbálták bevezetni német mintára az autópályán korlátozásmentességet, annyira megnőtt a balesetek száma, hogy 2 éven belül vissza is vonták.

Persze tudom, mindenki hülye, csak te vagy helikopter.

A fékek hatékonyságát egyébként hatósági előírások szabályozzák, és már 50 éve is azok szabályozták. És vizsgán ellenőrzik is, hogy tudja-e ezt az autó.

@Hunland:
Egész Európában 10 km/h-n belül azok a korlátozások, mint Magyarországon (kivéve a német autópályák belső sávját). És ahol nem, ott kisebb sebességek engedélyezettek, mint Magyarországon, sehol sem magasabbak.

A hozzád hasonló faszok a potenciális gyilkosok, akik nem tartják be a szabályokat.

@dukeekud:
Hát nem tudtad, hogy lopni is csak akkor nem szabad, ha figyel a kamera a boltban?
És ezek a rohadt geci boltosok egyre többet szerelnek fel.

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Azt ugye tudod, hogy a fékút elsősorban az abroncsok állapotátől függ?"
Mivel elméletileg az abroncsok végig gördülőre vannak fékezve (nem megcsúszósra, ABS), ez nem igaz. Az autót a fékbetét és a fékelem (fékpofa vagy féktárcsa) közti súrlódás állítja meg, elméletileg tök mindegy, milyen állapotú az abroncs és milyen állapotú az útfelület.

@az övezet gázai:
"vadiúj útszakasz, előzni tilos vagy 15 kilométeren"
Nagyon életszerűtlen, tutira nincs ilyen. Kissé túlzol a távolsággal, lehet, hogy 1 km esetleg megvolt.

"amikor felülbírálsz egy ott és akkor értelmetlen szabályt"
Ha szerintem a nem szabad lopni szabály értelmetlen, akkor felülbírálhatom?
Mert akkor nincs miért szidni Mészáros Lőrincet, Orbánt, Rogánt. Csak felülbíráltak egy szerintük ott és akkor értelmetlen szabályt.

@A kecskebaszó simogató kurvaanyát minden lipsinek:
Az a második rendszerváltás volt, demokráciából vissza a Rákosi-kommunizmusba. Azóta valóban sokat fejlődött az ország. A nép pénzének ellopásában.
De te túl hülye vagy ahhoz, hogy ezt felfogd. Pláne azt, hogy a te pénzedet is lopják, te ostoba fasz.
Azt egyébként magyarázd már el egyszer, hogy a hozzád hasonló nagymagyarkodó faszok miért nem bírnak megtanulni magyarul írni.

Emmett Brown 2018.05.27. 15:36:49

@ételizésítő: ami különbség a lopás és egy közlekedési szabálytalanság között az az, hogy lopni nem tudsz mások megkárosítása nélkül, de a kresz be nem tartása nem feltétlenül jelent más számára kellemetlenséget.

igazi hős 2018.05.27. 15:37:01

@Nazareus: Nincs igazad, a példádban nincs is büntetés. Az embereket a kicsi, de biztos büntetés hatékonyan kordában tartja. Az emberek ugyanis nem várható értéket számolnak, hanem félnek az ismételt büntetéstől, akkor is, ha az nem számottevő. Ha ezer forintra megbüntetnek minden nap, azt sokkal rosszabbnak éled meg, mintha egyszeri 30 ezerre büntetnek.

2018.05.27. 15:42:02

@Hunland: Hogy jön ide a kamion? 18 db 30 centis kerék fékez, az autón meg négy darab 20 centi széles. Ne almat hasonlits kortevel!

Maradjunj az emlitett peldanal:
Egy 150-nel halado 1400 kg os Skoda Superb mozgasi energiaja pont ketszerese egy 130-cal halado 900 kg-os 120-as Skodahoz kepest. Akkorat nem fejlodott sem a gumi sem a fek 30 ev alatt, hogy dupla energiat ugyanakkora uton elnyeljen.

igazi hős 2018.05.27. 15:45:36

@ételizésítő: ""Azt ugye tudod, hogy a fékút elsősorban az abroncsok állapotátől függ?"
Mivel elméletileg az abroncsok végig gördülőre vannak fékezve (nem megcsúszósra, ABS), ez nem igaz. Az autót a fékbetét és a fékelem (fékpofa vagy féktárcsa) közti súrlódás állítja meg, elméletileg tök mindegy, milyen állapotú az abroncs és milyen állapotú az útfelület." Lefordítom, hogy mit írtál: a gumi-út tapadási együtthatója nem függ az állapotuktól. Eddig mindenki azt hitte/tanulta/oktatta, hogy elsősorban ezektől függ, de úgy tűnik, mindenki más a helikopter.

igazi hős 2018.05.27. 15:59:00

@Emmett Brown: "a kresz be nem tartása nem feltétlenül jelent más számára kellemetlenséget" Nem szükségszerűen, de jellemzően mások kárára szabálytalankodsz, akkor is, ha ez nem nyilvánvaló. Amikor a kanyarodó sávból pofátlankodsz az egyenesen menők elé, akkor látványosan másoktól veszed el az általad "megnyert" időt (sőt többet veszítenek, mint amennyit te nyersz). Ez a nyilvánvaló kapcsolat. Amikor néhány (elég sok) balfasz van, aki képtelen megadni az elsőbbséget és miattuk teleszórják környéket fekvőrendőrrel (XIII. kerület), akkor a szabályosan haladók is szívni fognak. Ez a nem annyira nyilvánvaló kapcsolat. Amikor a 90-nel simán bevehető kanyart egy hülyegyerek elvéti és a rendőrség kirakat egy 70-es táblát, akkor mindenki szív. Igazából nagyon kevés olyan KRESZ sértés van, ami ne jelenne meg a baleseti statisztikában, arra pedig éber rendőreink reagálnak. Megtehetnék, hogy sok munkával csak erre a szabálysértésre koncentrálnak, de nem ez a jellemző: stop tábla, sebesség korlátozás, fekvő rendőr - ennyi az "eszköztár".

Zsolttttt 2018.05.27. 16:08:05

@Hunland: tökéletesen igaz...De a sok roggyantelméjű tapsikol a penzbehajtashoz... Szánalmas siralomhaz...

droid_ 2018.05.27. 16:08:37

@ételizésítő: " elméletileg tök mindegy, milyen állapotú az abroncs és milyen állapotú az útfelület" :D ez jo kis elmelet lehet.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.05.27. 16:13:52

@röf: Próbáltál már nagyobb távolságot 130-cal menni az autópályán? Elég balesetveszélyes móka. Két választásod van: hetven a külsőben, vagy százötven a belsőben. Mindkét esetben elérsz az úticélodhoz, csak más idő alatt. 130-cal remény sincs rá, előbb összetörnek, vagy összetöröd magad, mivel 130-cal sokkal fárasztóbb vezetni a rengeteg sávváltás és egyebek mellett, mint menni annyival, mint mindenki más.

Clyde Shelton 2018.05.27. 16:17:12

@droid_:

OFF:
bocs... Te dojid vagy?! Fót / Fótligetről?!

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.05.27. 16:17:54

@abcdefghijklmm: A fékút miért függ a tömegtől szerinted?

ételizésítő 2018.05.27. 16:20:59

@csárlszbrunzol:
Viszont ha úgy ítéli meg, hogy számára ennyi a biztonságos, akkor adja vissza a jogsiját. Mert az ilyen vánszorgó parasztok ugyanolyan baleseti veszélyforrások, mint a száguldozó seggfejek.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.05.27. 16:27:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez így jogos. De például az M2-esen, ahol a sávot leszűkítették 0 cm-rel, mégis 110 helyett 60 van kint? Vagy amikor a 2*2 sávos 21-es útra fél évükbe tellett a terelővonalat fölfesteni, így a kész autóúton 10 km hosszban volt 20-as tábla? Tényleg a 20 volt a legmagasabb sebesség, ami azon az úton biztonságos volt? Vagy a székesfehérvári elkerülőn, ahol a két egyforma útpálya az egyik irányban kilencvenes, a másik irányban 110-es? Vagy a nyolcason, ahol inkább pár kilométerenként kiraktak egy hetvenes táblát, ahelyett, hogy forgalomfigyelős lámpák és felvillanó sebességhatár-táblák fedeznék a nulla forgalmú kereszteződéseket a 110-es autóúton? Ne már!

Emmett Brown 2018.05.27. 16:29:53

@igazi hős: üres úton indexelés hiánya vagy egy sima gyorshajtás szabálytalan, de senkit nem károsít meg, és nem is jelenik meg sehol.

ételizésítő 2018.05.27. 16:30:18

@Emmett Brown:
Viszont bolti lopásba nem szoktak belehalni, ellenben közlekedési szabálytalanság évente csak Magyarországon 100-nál többen.
Ez a különbség szerintem kissé lényegesebb.

@abcdefghijklmm:
Jó esetben nem a kerék fékez, hanem a fék, és nem csúszóra, hanem gördülőre.
Másrészt 18 kerekű kamionok Európában nem nagyon vannak, majd számold egyszer össze. Az inkább az amerikai transzkontinentális kamionokra jellemző. Jóval nagyobbak, mint az Európában megszokottak.

@igazi hős:
A tapadási együttható függ, de mi köze annak a fékhatáshoz? Nem csúszósra fékezed a kerekeket. Akkor számítanak a kettő közötti tapadási együttható. Minden más esetben csak igen kis mértékben.

@droid_:
Fékezésnél a mai fékrendszerek (gördülőre fékezett kerekek) tök mindegy.
Az úton haladásnál nem.
Nem kéne keverni a kettőt.
Az autót nem a gumi és az aszfalt közötti súrlódás fogja meg, hanem a fék súrlódóelemei közötti.

Neked fáj a gondolkodás, azért nem szoktál?

@Benbe:
Baromság.

"A fékút miért függ a tömegtől szerinted?"
Mozgási energiáról hallottál már? Van benne valami m-mel jelölt rész, szerinted mit jelöl?

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.05.27. 16:30:31

@csárlszbrunzol: 62-es főút kereszteződése Seregélyesnél, mindkét irányban 1 km hosszan belátható, de STOP tábla van. Minek? Csak a szívatás miatt. Persze, hogy nem fogom betartani. Máshol meg gond nélkül ott a jobbkezes utca úgy, hogy nem is látszik a fáktól, hogy ott utca van. Ode meg pont elférne egy jó ki STOP-tábla szerintem.
Itt mindent inverzben pakolnak ki. Ahová fölösleges, oda kerül, ahová kéne, oda meg nem. Tébolyda.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.05.27. 16:32:51

@csárlszbrunzol: Autópályán 60 km/h a minimális sebesség. Lenne értelme megnövelni (pl. második sáv 110 km/h, harmadik 120 km/h). És büntetni is a megszegését! Ahogy a jobbratartás elmulasztását, az előzés szabályainak be nem tartását, a jármű kivilágításának elmulasztását, stb. is jó lenne! Jobb, mint hülye helyeken mérni a felesleges sebességhatárokat.

az övezet gázai 2018.05.27. 16:34:03

@ételizésítő: Baja - Szeged pár éve...

Feladat: egy kilométeres szakaszon tilos előzni. Az útviszonyok lehetővé teszik. Előtted egy lovaskocsi (10km/h). Megelőzöd vagy sem?

Clyde Shelton 2018.05.27. 16:37:39

@ételizésítő:

"Az autót nem a gumi és az aszfalt közötti súrlódás fogja meg, hanem a fék súrlódóelemei közötti."

ez nagyon erős...

(ha nem lenne a gumi és az aszfalt közötti surlódás, akkor sem elindulni, sem megálni nem tudna az autó...) ha ezzel akarsz vitatkozni, akkor bizony nagyon rossz irányba tartasz... ha jól tudom az ABS rendszerek lényege, hogy a kerék ne blokkoljon, mert akkor az autó irányíthatatlanul csúszik... míg fékező, de nem blokkolt kerekekkel az autó irányítható marad... fékezés közben is...

nem vagyok a téma szakértője de szereintem ennek olvass / kérdezz utána... :-)

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.05.27. 16:41:52

@ételizésítő: Ez alapvetően dinamikai feladat, de ha akarod, megoldhatjuk energetikailag is.
W=dEk=1/2*m*v^2 valamint W=műG*m*g*s
Ebből:
műG*m*g*s=1/2*m*v^2
s=v^2/(2*g*műG)
Vagyis a fékút kizárólag a kezdeti sebességtől, a gravitációs gyorsulástól és a gördülési súrlódási együtthatótól függ. Nem látom a tömeget.

droid_ 2018.05.27. 16:50:34

@ételizésítő: ne tetezd mar :D a blokkolasgatlo csak limitalni tudja a fekezo erot, attol fuggoen, hogy mennyire konnyen csuszik meg a kerek az uton. nyilvan, ha jol tapad, akkor nagy fekerot is kifejthet csuszas nelkul, ha alig van tapadas az uthoz, akkor meg alig fejthet ki. akkor most mikor lesz nagyobb a fekut, ember? ha ugyanazzal a kocsival veszfekezel abs-sel szaraz uton es jegen, akkor egyenlo lesz a fekut? nem? miert nem? ugyanaz a fek van benne, nem? :) az megvan, hogy az autora csak az az ero hat, ami a kerek es az ut kozott ebred (legellenallast hanyagoljuk)? gyorsitasnal is, lassitasnal is, kanyarodasnal is.

ételizésítő 2018.05.27. 16:51:26

@droid_:
Annyi köze van az abroncs állapotának az egészhez, hogy mekkora sebességnél kezd megcsúszni a kerék fékezéskor.

ételizésítő 2018.05.27. 16:52:42

@Benbe:
Szerinted a mozgási energiát mi adja?
Ha a tömeg szerinted nincs benne, akkor irány vissza általános iskolába.

Jossarian 2018.05.27. 16:52:43

Ez meg egy olyan blog, amelyik bejegyzeseihez csak annyit lehet kommentelni, hogy "blogger, a kurva anyad!

ételizésítő 2018.05.27. 16:54:02

@az övezet gázai:
Mivel a lovas kocsi melletti elhaladás nem előzés, hanem kikerülés ezért igen.

ételizésítő 2018.05.27. 16:58:00

@Clyde Shelton:
Meg az is, hogy ne a kerék csússzon az aszfalton, mert annak sokkal rosszabb a hatásfoka, mint a féknek.

Egyébként tükörjégen is meg lehet állni. Próbáld ki ABS-szel, meg anélkül, ugyanazzal az autóval, ugyanott, ugyanakkora sebességről, hogy mekkora a különbség.

Nulla tapadásról senki nem beszélt, arról volt szó, hogy a kerék és az út közötti tapadásnak kicsi a szerepe fékezéskor - csak annyi, hogy mekkora sebességnél csúszik meg a kerék. De a fékezést a fékek végzik.

droid_ 2018.05.27. 17:03:32

@ételizésítő: nehogy belasd a hulyesegedet. figyelj csak, tologattal mar szekrenyt otthon? ha esetleg nem, akkor elmondom, hogy megmozditani sokkal nehezebb, mint tovabbtolni ha mar mozog. miert? azert mert a tapadast legyozni sokkal nehezebb, mint a surlodast. erre valo az abs. ha megcsuszott a kerek, akkor csak a csuszasi surlodas fekez, ha meg nem csuszott meg, akkor a tapadasi surlodasi ero maximumaig lehet fekezni, ami sokkal nagyobb, ugyanugy mint a szekrenynel. de hogy mekkora ez a maximum, az pontosan a gumi es az ut donti el, ez adja meg a fekezes maximumat es fekut minimumat, egyaltalan nem az, hogy a fek egyebkent mekkora erot tudna kifejteni a kerekre, ha az abs hagyna neki. erted mar?

Clyde Shelton 2018.05.27. 17:07:23

@ételizésítő: bocs, de ebben nem értünk egyet... (abban igen, hogy a TÖMEGNEK szerintem is komoly szerepe van a fékútban... azt gondolom ugyanis, hogy ugyanaz a kocsi ugyanazzal a fékkel ugyanazon az úton hosszabb fékutat produkál, ha mondjuk plusz pár tonna tömeggel látjuk el...)

de az autó attól áll meg, hogy a gumilya surlódik az úttal... csak egy egyszerű példa... most volt ugye F1 közvetítés... korábban a bukóterekbe kavicságyakat álmodtak az okosok... hogy majd a kavicságy, hogy megfogja majd a kocsikat... aztán kiderült, hogy a gumi és az aszfalt/beton surlódás az amire mégis inkább szükség van...

ha úgy lenne ahogy mondod: "Az autót nem a gumi és az aszfalt közötti súrlódás fogja meg, hanem a fék súrlódóelemei közötti." az a kavicságyban is működne... nem?! ott is nagyon jó a hatásfok a fék súrlódó elemei között :-) - csak éppen az a kerék / út surlódás NINCS jelen ami az autó mozgási energiáját számottevően csökketheti...

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.05.27. 17:17:29

@ételizésítő: Mint látod, a mozgási energia képletébe belevettem a tömeget. Ahogy kéred. Aztán a fékezőerőbe is belevettem, merthogy az pedig arányos a felületeket összeszorító erővel, ami ez esetben m*g nagyságú. Így a Munkatétellel a mozgási energia megváltozását egyenlővé téve a lassító erő munkájával a tömeg kiesik.
És köszönöm, nem csak az általános iskolás fizika megy, ugyanis fizikus vagyok, de örülök, hogy gondolsz a tanulmányaimra!

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.05.27. 17:18:33

@Clyde Shelton: A fékerő is tömegfüggő, így a képletekből a tömeg kiesik.

Clyde Shelton 2018.05.27. 17:27:03

@Benbe: nem értek hozzá (ehhez sem), de én fékútról beszéltem... mármint arról, hogy a fékút függ a tömegtől... (ha nem függne, akkor más egyforma körülmények esetén két jelentősen eltérő tömegű jármú fékútja azonos lenne, szerintem pedig nem azonos...)

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.05.27. 17:28:58

@Clyde Shelton: Nem függ, hiszen a nagyobb tömegű jármű azonos fékúton való lelassításához szükséges nagyobb fékerőt pont a nagyobb tömeg garantálja.

bda 2018.05.27. 17:38:38

@abcdefghijklmm:
Akkor meg te is láthatod valós dolgokról, valós problémáról írtam. Ezek szerint neked is olyan faszányosan működtek a dolgaid idehaza, hogy valahogy haldokló nyugatra léptél, persze csakis kalandvágyból. Ugye? Mert mégis tök szar dolog ugye azonos árszínvonal mellett dupla jövedelemből élni.

az övezet gázai 2018.05.27. 17:40:49

@ételizésítő: oké, igaz, tényleg. Akkor lassú jármű. Hát játszhatod azt, hogy nem érted. Meg azt is, hogy te bizony ott cammognál mögötte.

droid_ 2018.05.27. 17:47:16

@Benbe: egeszen addig garantalja, amig fek kepes az ut es gumi kozott ebredo erovel lepest tartani, nemde? ahogy nem igaz, hogy a maximalis fekezes fuggetlen a gumitol/uttol, ugy nem igaz az sem, hogy fuggetlen a fek altal kerekre kifejtheto erotol. a ketto egyutt szab korlatot. persze ehhez olyan rossz fek kell, ami ne tudna allora fekezni es csuszasra kesztetni a kereket. (ekkor ugye abs is tokmindegy, mert nincs hova leszabalyozni). vagy ugy is mondhatjuk, hogy akkora extra tomeg kell.

2018.05.27. 17:57:18

@bda: ki mondta hogy ott élek?

2018.05.27. 17:59:04

@Benbe: azt nem tudom, hogy a képletből hogyan esik ki, azt viszont tudom tapasztalatból, hogy ha berakodok 300 kg bort a kocsimba, akkor jelentősen hosszabb a fékútja.

bda 2018.05.27. 18:02:33

Bocs, ezt benéztem, de a jövedelem árszínvonal arány igaz, az útminőség fényévekkel jobb, az üzemanyagár pedig még olcsóbb is lehet.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 18:07:24

@Benbe: linkeld a 60-at, kérlek, mert én másként tudom. Most ennyi röviden, mert telefonról vagyok és utalok erről írni.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 19:31:22

@Emmett Brown: Akármi miatt is megy annyival, egyet tudsz tenni: megvárod, míg biztonságos előzésre nyílik mód és kikerülöd. Nem tolod le, nem villogod le, nem dudálod le. Veszélyeztetés nélkül mégy a dolgodra és jóság.
Máskor mezőgazdasági vontató megy, vagy valami más lassabb jármű, azokkal is ez a képlet. Semmi tragédia, mindenki intézi a dolgát, nem kell a 60-65-be se belehalni.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 19:35:06

@ételizésítő: "Az autót a fékbetét és a fékelem (fékpofa vagy féktárcsa) közti súrlódás állítja meg, elméletileg tök mindegy, milyen állapotú az abroncs és milyen állapotú az útfelület."
Már mások szerintem levezették, de azért annyit hadd írjak erre:
Két helyen van súrlódás: fékbetét és tárcsa, valamint gumi és út között. Mivel a fékbetét és tárcsa közötti erők elég durvák, így nem nehéz belátni, hogy valójában az út és a gumi közti tapadás fogja meghatározni a fékutat.
Ja, és a tömeg pedig bizony kiesik a képletből, nem kell számolni vele. De ezt már levezette a fizikus kolléga.

wolves84lb 2018.05.27. 19:45:41

@Etniez:
"De egyébként itt olvashatsz utána:

www.autonavigator.hu/cikkek/itt-az-olcso-autozas-titka-ugyanitt-ido-kaphato/

2 literes, dízel fogyasztása:

130km/h: 6,2 liter
150 km/h: 8 liter

160-at nem mérték, de ez exponenciálisan növekszik, tehát legalább 9, de inkább 9,5 liter körül van.
Az majdnem +50%, annyival szennyezel többet. Az nem dupla, de sokkal, aránytalanabbul több.

Aztán az emberek reakció ideje nem javult, hiába jobb a gép, az ember aki vezetni, az nem. Nagyobb tempó = nagyobb veszély."

Direkt égeted magad? Amelyik dízel 130nál 6.2-t fogyaszt, az nem fog 160nál 9-et enni. Pont.

wolves84lb 2018.05.27. 19:59:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Én is a megengedettnél valamivel lassabban megyek át a VÉDA alatt. Biztos, ami biztos, Jó, nem 10-20-szal lassabban. "

Na, mesélj, mennyivel? :) 1-2-vel? :) Persze, mert annak sok értelme van, biztos, ami biztos :)

Emmett Brown 2018.05.27. 20:00:58

@csárlszbrunzol: én nem is teszek mást. Viszont tartom, hogy a 60-65 jó körülmények között veszélyesebb összességében mint a 100.

Egri2 2018.05.27. 21:08:18

Tudjátok, engem egyszer büntettek meg gyorshajtásért, kb. 20 évvel ezelőtt. Akkor egy bölcs ember azt mondta nekem: "nem azért kell betartani a sebességkorlátozást, mert megbüntet a rendőr. Ha lakott területen mész 50-nel, és kifut eléd egy gyerek, és elütöd, akkor elütötted. Elég szar dolog úgy is. Ha azonban 70-nel mész, akkor hiába volt a kisgyerek a szabálytalan, lecsuknak, mert gyorsan hajtottál. Ha pedig a szakértő kihozza, hogy ha 50-nel mentél volna, nem gázoltad volna halálra, akkor soha az életben nem szabadulsz meg többé attól a gondolattól, hogy megölted."

Exploiter 2018.05.27. 21:25:05

@csárlszbrunzol:

Sry, de ez hülyeség. Ha így lenne, nem lenne érdemes jobb féket tenni az autóba, majd a tömeg megfogja a bicikliről leszerelt patkófékkel a forma1es kocsit a kanyarban.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 21:31:45

@Exploiter: Hát, nem tudom. Szerintem okkal van ABS is. Ha jól tudom, az 5g-s lassulásnál mondja azt, hogy innentől science fiction és beavatkozik. Ami azt jelenti, hogy maga a fék mondjuk el tudja tolni legalább 5g-ig a fékerőt, mégis nagyjából 1g-vel áll meg egy autó manapság. Szóval továbbra is azt gondolom, hogy a szűk keresztmetszet az út és gumi közti tapadás és az határozza meg a fékutat. Gondoljunk bele, hogy a fék képes állóra fékezni a gördülő kereket, azaz a nagyobb súrlódás ott alakul ki (és itt vissza is térünk az ABS-hez ezzel a kanyarral)

csárlszbrunzol 2018.05.27. 21:38:18

@Benbe: Két dolog ehhez:
- bármennyivel is haladj, a jobbra tartás kötelező. Akkor is, ha 200-zal mégy és akkor is ha 82-vel. Azt gondolom, hogy annak nagyon nem lehet semmi elvárása, aki maga ezt nem tartja be, de másokkal szívesen betartatná. Gyakorlati megfigyelés: minél jobban reklamál valaki, annál kevésbé tartja be saját maga a jobbra tarts-t.
- az, hogy nem 130-cal megyünk max, arról ki tehet? Ha ennyire baromi veszélyes 130-cal menni, akkor vajon nem amiatt alakul-e ez ki, aki nem képes betartani a 130-at, hanem 150-160-nal megy?

Exploiter 2018.05.27. 21:39:16

@csárlszbrunzol:

Az oké, de az, hogy a tömeg nem számít a játékba, ezért hülyeség.
Megy egy szabvány keréken egy tíz kilós bicikli százzal. Meg tudod úgy rántani a féket, hogy beálljon a kerék? Meg. Ugyanez a konstrukció ott van egy ötszáz tonnás vasúti szerelvényen. Be tusod satuzni?

Szóval igen, a modern fékrendszerek esetében a tömeg általában elhanyagolható, mert eleve a tömeg figyelembevételével tervezték a rendszert. De attól még nem lényegtelen. Mint ahogy azt is tapasztalhatja bárki, hogy ha egyedül ül egy kocsiban, akkor hamarabb áll meg, mintha visz négy embert meg a csomagtartóban pár száz kilót.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 21:39:28

@ételizésítő: Szerintem meg ezt nem Te és én döntjük el. Amíg van jogsija, addig joggal megy.
A veszélyt pedig nem a lassan haladó, hanem a türelmetlen óvodás okozza.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 21:40:54

@Benbe: A székesfehérvári elkerülőn pont nem biztonsági, hanem zajszennyezési szempontok miatt van az a korlát - szerintem.

Etniez 2018.05.27. 21:46:03

@Emmett Brown: Nem tudok olyan szakaszt Magyarországon, ahol 30 km-nyi előzni tilos van érvényben.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 21:46:25

@Benbe: Értem én, hogy vannak ilyen kirívó esetek is, mint ez a STOP tábla. De _tényleg_minden STOP tábla értelmetlen? Csak mert az én tapasztalatom az, hogy a nagy átlag _soha_, _sehol_ nem áll meg. És az még csak hagyján, de óriási kamillázás megy, ha valaki más mégis megáll. Párszor már toltak meg STOP táblánál, tudom miről beszélek.
És ha már felülbírálás:
Az nem úgy van, hogy majd közlekedésmérnök, akárki, aki ért hozzá, kiszámolja, eldönti? A többi meg, aki nem ért hozzá, az csak a saját részét teszi hozzá, azaz: betartja, amit be kell?
Ha meg valami tényleg ennyire szar, akkor jelentsd be, vizsgálják felül. Vagy mondjuk magyarázzák el, miért kellett úgy. Könnyen lehet, hogy olyan a szabvány, szabály, hogy oda muszáj volt STOP táblát tenni. Vagy ahogy sok hozzászólással feljebb Igazi hős kolléga is írta: valami hülye elbarmolt ott valamit (vagy pláne több hülye többször, lásd: mestersofőrök) és azóta tették oda azt a két nyomoronc táblát.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 21:48:56

@Benbe: Hát, nem nagyon jöttél a jogszabállyal, szóval akkor mondom, ahogy én tudom: Autópályára nem hajthat fel olyan jármű, amely saját erejéből nem képes legalább 60km/h-val haladni. Tehát szó sincs minimális sebesség tartásáról. Lassú jármű nem hajthat fel, de ennyi.
Gondolj bele, tükörjégen, ködben, akármi esetén se lehetne 60-tól lassabban menni ott?

Etniez 2018.05.27. 21:50:16

@Benbe: Volt, hogy utaztam 1750 km-t 130-al, többször is, túléltem.

Nem értem, hogy te mi a faszról beszélsz :D

csárlszbrunzol 2018.05.27. 21:53:20

@Benbe: Ja, igen és még valami. A büntetéseket szépen arra szabod, amik Téged zavarnak és a gyorshajtást hagyják szépen békén, mert az nem zavar.
Pedig ugye, vannak más dolgok is és azokat is fontos (lenne) betartani, de azokra is tojnak a népek. És sajnos valamiért a gyorshajtást is fontosnak tartja szankcionálni a Rendőrség. Ha engem kérdezel, a kövtáv is legalább ennyire fontos volna, de azzal semmit nem kezdenek. Látszik is az eredménye.
Sőt, úgy en bloc a legtöbb dolgot nem szankcionálják. Fognak néha madarat, az megszívja de amúgy megy minden, ahogy előtte is.

Etniez 2018.05.27. 21:53:55

@wolves84lb: Remekül érvelsz, akkor mennyi lesz a fogyasztása 160-nál? Pont? :D

Hunland 2018.05.27. 21:55:34

@Egri2: na vegre!!!Igy,ertelmesen mar van ertelme vitatkozni!Vegre egy kulturalt ember!Meg igaza is van!!!!Kivalo az erveles,tetszik.
Pontosan igy igaz!!
De azert lenne hozza egy pici kiegeszitesem;ha 30-al mennel...akkor majdnem biztos hogy nem utned el...ha pedig gyalog;egesz biztos hogy nem:ha el sem indulnal,meg eselyed sem lenne ra...
Szoval az itt a baj hogy minden relativ.Mindkettonk peldaja -a maga modjan- szelsoseges.
Egy biztos:a kozlekedes maga veszelyforras:semmi szukseg kresz nacikkal es eszetlen gyorshajtokkal terhelni azt:fejleszteni kell a technikat es haladni a korral:a felteteleket biztonsagosabba tenni,nem a szar feltetelek miatt (pl rossz ut) szar szabalyokat hozni.
Ennyi.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 21:58:47

@Emmett Brown: "én nem is teszek mást."
Zsír, akkor issue closed.
És ahogy a másik kollégának, úgy Neked is azt tudom írni a veszélyességre, hogy nem a 60-65 veszélyes, hanem az, aki nem képes ezt felnőttként kezelni.

droid_ 2018.05.27. 22:00:25

@Exploiter: a tomeg a fizika szerint nem szamit addig, amig a fek ki tudja fejteni a kerekre azt az erot, ami a kerek es az ut kozott van fekezes kozben. ez igaz blokkolt kerekekkel csuszasra is, es abs-nel is, felteve, hogy az abs tokeletes vagyis folyamatosan pont csuszashataron tartja a kereket (amire nyilvan a gyakorlatban keptelen). jo fek azert kell, hogy ezt teljesitse. ha viszont teljesiti, akkor jobb fekkel sem lehet hamarabb megallni (ugyanazzal a gumival ugyanazon az uton).

csárlszbrunzol 2018.05.27. 22:01:46

@Exploiter: Hát, hozhatsz mindenféle példákat, de ez fizika. Az egyenletből kiesik a tömeg, tehát nem számít. Velem vitázhatsz, ameddig csak gondolod, de a valóság nem Téged igazol.
Benbe kolléga levezetését nézd át, leírja szépen.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 22:06:07

@droid_: "az abs tokeletes vagyis folyamatosan pont csuszashataron tartja a kereket (amire nyilvan a gyakorlatban keptelen)."
Úgy látszik, Te tudod, hogyan működik _valójában_ az ABS...

csárlszbrunzol 2018.05.27. 22:08:33

@Hunland: "fejleszteni kell a technikat es haladni a korral"
Fenntartom, hogy a leggyengébb láncszem még mindig az ember és már nagyon régóta az. A technika fejlesztése jó irány, de önmagában attól nem lehet javulást várni, hogy jobb autóink, útjaink lesznek. Ez egy esetben tud megoldást nyújtani: robotsofőrök. Az lesz a jó megoldás, de sajnos addig még baromi sok idő fog eltelni.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 22:13:18

@droid_: és még egy kiegészítés: bizony, már a szoci autókat is blokkolásig lehetett fékezni száraz úton is és feltehetőleg már jóval azelőtt is tudták azt a fékerőt az autók (bár korábbiakat sosem vezettem, így nem tudom, csak feltételezem, hogy az akkori mérnökök sem voltak hülyék. Nyilván, az autó feltalálása óta egy kezdeti fejlődés kellett ebben is, de úgy hiszem, ez viszonylag még az elején megtörténhetett)

droid_ 2018.05.27. 22:16:28

@csárlszbrunzol: valojaban nem tudom, de azt igen, hogy mi a celja es hogy gyakorlatban azt bajosan lehet megcsinalni, hiszen azt hogy mikor csuszik meg a kerek, valos korulmenyek kozott csak akkor lehet tudni, amikor mar megcsuszott (vagy akkor se).

Hunland 2018.05.27. 22:17:09

@ételizésítő: Szerinted fasz vagyok.Szerintem meg te.Azaz ebben nem fogunk megallapodni:talan abban viszont meg tudunk hogy azert mert masok faszok (hivatkozasok europai orszagokra) azert nekunk nem muszaj,vagy igen?
Melyik az a sebessegkorlatozas amivel boldog lennel? Varosban 20,palyan 60?Tulajdonkeppen az egesz autoipar rossz fele halad:ahelyett hogy fejlesztik a vezeto asszisztens rendszereket:egyszerubb lenne:1 hengeres,20 loeros autokat gyartani,oszt kesz is a hazigeladat,nem?
Azt biztonsagosan abszolvalnad?Raersz az eleted nagy reszet a tetves kocsiban tolteni vagy lennel inkabb a szeretteiddel?
Haladjunk a szabalyoknak megfeleloen de esetleg engedtessek meg -akasztas terhe nelkul- veletlenul 60-70-ig is elgyorsul egy kivaloan belathato szakaszon (ahol persze a rendoreink rogton mernek) es ritmusosan vezetni ahelyett hogy -ismetlem onmagam- 50%-ban keresem a sebessegkorlatozo tablat,a masik 50-ben meg nezem az oramat hogy nehogy tobb legyen...es ha lenne idom az utat is figyelni...meg balesetet sem okoznek...faszsag ez az egesz ahogy van:ne akarjuk egy,as akaratat a masikra kenyszeriteni:legyen vegre szabad az orszag es ne fenyegessuk mar a masikat akasztassal mert nem azt gondolja amit Te...a szelsosegeket meg hagyjuk jo:a baromarcu romant aki teherautobal utkozott,meg az ejjeli gyorsulokat:nem azok neveben beszelek..csak nem ertem hogy az 50 miert pont 50?Miert nem 40 vagy 60?Mert valaki azt mondta?Miert nem buntetik az autopalyan indokolatlaul lassan (90km/h) haladokat...akik izombol vagnak eled,elozve a 80-ra limitalt kamiont...Te meg jossz 130-al,szabalyosan;a delta V 40 km/h!Akkor ki is okozta a balesetveszelyes helyzetet?Radasul az O oka hogy ilyen lassan megy (uzemanyagfogyasztas) meg elfogadhatatlanabb mint aki 160-al megy (pl) mert siet peldaul a csaladjahoz...de hogy ugyanannyira elfogadhatatlan;abban probalju k mar megallapodni

Emmett Brown 2018.05.27. 22:23:01

@csárlszbrunzol: a 60-65 sok előzést fog eredményezni, ami a legkockázatosabb manőver 2*1 sávon.

Mondj egy elfogadható okot a 65re.

Az nem zavar ha valaki viharban 50nel megy, amikor én 75zel is tudnék, vagy hóban 20szal amikor én 40nel. De 25 fokban és napsütésben tolja már ki a 85ot, vagy ne vezessen.

csárlszbrunzol 2018.05.27. 22:23:44

@droid_: Óh, akkor tévedtem :)
Ha lenne egy ötödik kerék, ami mindig gördül, akkor nem lenne nehéz, de a gyártók más utat választottak (amit meg is értek).
Úgy tudom, kerekenként 5g-s lassulás esetén avatkozik be, ráadásul tengelyenként eltérő módon. Az első tengelyen maximális fékerőre próbál szabályozni, a hátsón pedig minimálisra a perdítő hatás miatt. Amint eléri az 5g-t, felére csökkenti a fékerőt. Tehát nem tudja, mennyi lehetne, hanem felez. Aztán megint felfuttatja, amíg ismét bele nem karcol a lassulás az 5g-be, de akkor már kisebb fékerőt vezérel ki. Aztán megint csökkent, de már nem a felére. Majd így tovább. Látható, hogy a maximális fékerő _alá_ csökkenti jó néhányszor, azaz valamit veszít a fékezésen. Mégis, sokat nyerni azzal, hogy irányítható marad az autó. És az elméleti maximális lassulást az úrvezetők óriási többsége nem tudja produkálni. Tökéletes útviszonyok között nagyon gyakorlott, profi autóversenyzők talán megverik. Minden más esetben az ABS nyer, még akkor is, ha az elméleti maximum alatt marad picivel. Ja, és ugye, kerekenként figyel, tengelyre vezérel és mindezt másodpercenként jó pár alkalommal (talán 20-25-50Hz-cel mennek, de ezt fene tudja pontosan)

Hunland 2018.05.27. 22:25:08

@Hunland: de komolyan:nem lehetne olyat hogy aki nem erzi biztonsagban magat az autosforgalomban (annyira nem hogy kresz naci valik belole) egyszeruen nem uzi ezt a kozlekedesi format ezentul?
Neki jobb,biztonsagban lesz a vonaton,repulon,villamoson,stb,aki meg csak a feladatot akarja megoldani es nem extrem gyorshajto,renitens barom,az meg marad az utakon?
Gyorsulna a forgalom,kevesebb lenne a baleset,kevesebb a dugo:mindenki jol jarna!
Csinaljuk igy,jo?;-)))

csárlszbrunzol 2018.05.27. 22:30:30

@Emmett Brown: Dehogy mondok! :) Mondjon az, aki 60-65-tel megy 90 helyett.
Amit viszont mondok, hogy az egy kérdés, hogy _szerinted_ mi elfogadható indok és hogy _más_ szerint mi az. Ez egyéni mérlegelés kérdése, sajnos ez ilyen műsor.
És még egyszer, ezúttal Neked: szerencsére nem Te és én döntjük el, hogy ki vezessen és ki nem.

Hunland 2018.05.27. 22:33:52

@csárlszbrunzol: ez igy van.De addig igenis bevezethetnenk egy osztalyozo vizsgat:nemcsak kapsz jogsit vagy nem:hanem kapsz de korlatozasokkal:ha bizonytalan es alkalmatlan /tehetsegtelen vagy (van ilyen,nem szegyen) akkor csak bozonyos idoszakokban hasznalhtaod az autodat (masok testi epsegenek az erdekeben) mig ha ennek az ellentetje,minel rutinosabb,felkeszultebb vagy (ilyen is van) akkor hasznalhatod barmikor.
A bajt egyebkent fokent az elso kategoria es az elso kategoriaba tartozo de magat igen tehetseges soforok okozzak:ez konnyen merheto.Ennyi.
Addig is amig nem megy automatan...

csárlszbrunzol 2018.05.27. 22:37:21

@Hunland: ötletekből nincs hiány - és unalmas lesz, tudom, de - , mégis, nem Te és én mondjuk meg ki vezessen, hol, hogyan és mikor.
Ha engem kérdezel (tudom, hogy nem! :) ), akkor én pszichológiai alkalmassághoz kötném. Ha az óvodásokat ki lehetne iktatni, máris csak a mostani forgalom 10%-a lenne az utakon. Adieu, dugók.

Nazareus 2018.05.27. 22:58:37

@igazi hős: Szerintem neked nincs igazad :) Tudod mit, ha kicsi a büntetés - mondjuk 100 Ft. - akkor felfogom útdijnak és nem érdekel, ha mindennap megbüntetnek 100 Ft-ra. De talán még a napi 1000 Ft is elfogadható. Ilyen értelemben tökmindegy, ha fejmosást kapok érte, vagy 100 vagy 1000 Ft büntetést. A komoly büntetést tart vissza az elkerülhetetlenséggel (azaz a kettö szorzatával). Pl. elkobozzák az autót 1 hónapra. Ez szinte tökéletes megoldás, mert a gazdag is megérzi, ha elkobozzák a Ferrariját, meg a szegény is, ha a Trabantját. És még fizetnie se kell :)

droid_ 2018.05.27. 23:26:15

@csárlszbrunzol: hm, erdekes mukodes, meg erdekesebb, hogy igy is jobb mint az atlagember. az otodik kerek viszont szerintem nem segit, azzal is csak a csuszast lehet eszrevenni, es onnan visszaszabalyozni a feket a csuszasi surlodas ala, majd megint raerositeni a fekre a tapadasi surlodasig, ami megint csak tipp lesz. szoval tokeletlen jatek lenne ez is. mar ha jol ertem az otodik kereket.

Hunland 2018.05.27. 23:33:49

@csárlszbrunzol: ma Pest szelerol mentem budara;kifejezetten bealltam egy “igazi hetvegi autos” moge...kiprobaltam milyen...azt hiszem 35km/h volt a csucssebessegunk es MINDEN pirost kifogtunk...mindet vazze!!!
Lassabban ertunk at mint egy erettsegi napon amikor ALL a forgalom....
Nem tudok mit mondani...;-)))

Emmett Brown 2018.05.28. 11:13:10

@csárlszbrunzol: ha nem forgalmi/időjárási/útminőségi oka van, akkor ez a tempó trollkodás, és szerintem büntethető kellene hogy legyen. Ugyanis minden más indok azt jelenti, hogy vagy az autó nincs olyan állapotban hogy részt vegyen a közlekedésben vagy pedig a sofőr.

csárlszbrunzol 2018.05.29. 19:14:46

@droid_: Az átlagember fékezése elég szar amúgy. Az inkább érdekesebb, hogy azoké is, akik baromi jónak gondolják magukat.
Talán itt írtam még korábban, hgoy vezetéstechnikai tréningen az az első feladat és 10-12 fős csoportból a legtöbbjének másodjára sem megy igazán, a legreménytelenebbeknek pedig harmadjára sem. Pedig - elvileg - nem egy komoly feladat és mégis szarok. Vészfékezés gyanánt fékeznek 0,6-0,7g körül, az ABS meg kussol kábé. Az meg a másik, hogy amúgy is sokan az ABS kerregésétől is meg tudnak ijedni (nem véletlen a fékasszisztens sem például). De volt fószer, aki mögöttem jött ki a pályára a faluból (HRing). Nyomta volna mint a picsa, mert baromi gyors arcnak gondolta magát. Volt égés a pályán, mikor emelkedőn kellett a locsolt műgyantán elindulni és a nagygáz-kis szerencse kombó nem kifejezetten segítette. Szóval ennyit az átlagemberekről - és azokról, akik azt gondolják, az átlag fölött vannak tudásban.
Ötödik kerék: anno azt gondoltam kábé, amit Te is írsz, de szerencsére tőle sokkal okosabbak találták ki a valóban működő megoldást és azt gondolom, még a pici hátránya mellett is baromi jó dolog és nem csak az átlagot veri meg, hanem a nagyon képzetteket is - kivéve egy nagyon kis arányt, de Őket is inkább csak a kevésbé ideális körülmények mellett. Nem mellesleg a kormányozhatóság végig megvan - az megint más kérdés, hogy sokan vagy fékeznek, vagy kormányoznak, de a kettőt együtt nem feltétlen csinálják, ha beüt a gond.