A piaci felsőoktatás meglássátok jó lesz

think-tank 2018.10.08.

A fizetős felsőoktatás természetesen nem egy ördögtől való koncepció. Egy ilyen intézménynek vannak fenntartási, személyi költségei, amiket még nonprofit működés mellett is valakinek ki kell fizetnie. Az megint egy más kérdés, hogy elvárható-e, hogy a magyar adóterhek mellett a kormány a költségvetés terhére finanszírozzon felsőoktatási helyeket.

Tegyük egyértelművé még az elején: jelenleg Magyarországon nincs olyan értelemben ingyenes felsőoktatás, hogy a hallgató csak elvégzi a képzést és kész. Még az államilag támogatott helyek esetén is érvényben van a hallgatói szerződés, vagyis a hallgató kötelezettséget vállal, hogy a képzésének költségét (vagy annak legalább egy részét) lényegében később, foglalkoztatottságának okán befizetett adó formájában megfizeti. Ez még kapitalista szemmel is elfogadható kompromisszumnak tűnik.

A felsőoktatás külföldi nyitása sem egy alapvetően elítélendő elképzelés (sőt), de furán hat a magyar politika jelenlegi irányvonalában, még ha érthető is. (Hogy egyértelműsítsem: a zöldhatáron a csóró, proli keletiek jönnek, egyetemre meg a tehetősek. Ez is csak megerősíti, hogy a kormány alapvetően nem rasszista, főleg, ha azok a más rasszbeliek kisebb vagyonokkal a zsebükben érkeznek, a határvédelemmel előadott műsor pedig puszta cirkusz az erre fogékonyaknak.) Az már nehezebben tudható, miként lesz ehhez megfelelő oktatógárda, mert a jelenlegi magyar felsőoktatásban az idegennyelvtudás, főleg élőszóban, hát, hogy is mondjam, minimum hiányos.

Az, hogy a piaci alapokra helyzett felsőoktatás majd minőségi és életképesebb tudást ad, erősen megkérdőjelezhető. Talán (nyilván?) lesz néhány fővárosi elitegyetem, ahol törekednek majd a színvonal megtartására, emelésére, viszont mivel ezek a képzések egyrészt nehezen teljesíthetők, másrészt hozzáférhetőségük fizikailag (és emiatt anyagilag) is limitált; a tömegek számára maradnak a diplomagyárak, ahol továbbra is egyre süllyedő követelményrendszer alapján készülnek majd a kvótadiplomák.

A felsőoktatás ugyanis már rég nem a tudomány, kutatási terület iránt érdeklődők kiszolgálásáról szól. Néhány száz éve az egyetemeken ténylegesen kiválóságok és a szakma képviselői oktattak, és azok is jártak oda, akik ezt a hagyományt akarták továbbvinni. Az elmúlt évszázadban azonban a felsőoktatás a magasan képzett munkaerő iránti igény miatt kiszélesedett, az egykoron tudományos műhelyekként működő egyetemek tömegképző intézményekké váltak.

Ezt az igényt lettek volna hivatottak Magyarországon a főiskolák kielégíteni, a nyugati széllel ezek gyakorlatilag megszűntek, egyetemekké váltak vagy beolvadtak, miközben az egyetemek által kiadott diplomákat lefokozták: lényegében a mai mesterképzési oklevelek felelnek meg a régi diplomáknak, míg az alapképzések a felvizezett, tömegek számára elvégezhetővé tett “tudományos alapokat” adják, főleg olyanoknak, akik soha nem akarnak a tudománynak még csak közelébe se kerülni. (Itt lenne helye egyébként a szakképzésnek, ha egy ott szerzett képesítés bemutatása – főleg olyan területeken, ahol van felsőoktatási képzés is – nem képezné azonnali sírva röhögés tárgyát.)

A nyugati felsőoktatás most két tűz között egyensúlyozik: egyik oldalról köti őket a tudományos múlt és az ebből származó kutatási (és publikációs) kényszer, másrészről viszont kénytelenek elengedni az élvonalbeli tudományosság követelményét, mert az nem tömegesíthető. Ennek eredménye az a langymeleg “tudományos élet”, ami néhány hiteles néven kívül csupa, a semmiről egymást körbepublikáló felsőoktatási oktatóból álló csoport, akiket a) javarészt aligha érdekel oktatói minőségük, mert mikor rúgtak ki Magyarországon utoljára oktatót egyetemről csak azért, mert csapnivalóan oktatott, b) idejük nagy részét leköti a pályájukon való előrehaladáshoz (és – valóban alacsony reguláris fizetésüket kiegészítendő – projektpénzekhez) kötelező áltudományos munka.

Természetesen ki lehet szervezni piaci körülmények közé a felsőoktatást, de nagy eredményeket azért ne várjunk tőle. A diplomák iránt tanúsított (mesterségesen duzzasztott) társadalmi igény, valamint a tömegesítés azon következménye, hogy gyakorlatilag majdnem ugyanannyiért lehet kapni diplomás, mint a nélküli munkaerőt, továbbra is életben fogja tartani a diplomák iránti mesterséges keresletet, akár azon az áron is, hogy ezzel a kevésbé tehetős, de a diplomás lét nagyszerű ígéretével kecsegető hirdetések által átvert hallgatók súlyos, többmilliós hitellel a nyakukban indulnak neki a nagybetűs Magyar Valóságnak.

A nem kevés állami munkával és valótlan hitegetéssel felduzzasztott felsőoktatást a “versenyképesség” jelszavával kihajítani a piacra egyszerűen kontraproduktív. Épp Amerikában látjuk jól, mit művel a piac az oktatással. Ami persze lehet akár kívánatos eredmény is, kapitalistának egészen biztosan kapitalista, csak ne a “versenyképesség”, hanem inkább a “lehúzás” szót használjuk rá.

33 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CleanYourRoom 2018.10.09. 16:54:29

Most akkor jól értem, már az is baj, ha a Kormány nem rasszista?
:DDDDD

arabok balrol 2018.10.09. 17:29:20

Szerencse hogy az iskolareformba sem pofazhatnak bele a lippsik.

Hamihami 2018.10.09. 18:21:59

KEDVES NEM KORMANYPARTI KOMMENTELOK!
Igazsag szerint csak egy probara csinaltam itt egy nicket es komenteltem parszor, mert meg akartam nezni, hogyan mukodnek a fidesz berkomenteloi.
Egy nagy kerdes merult fel bennem: a nem kormanypartiak miert komentelnek? Miert irtok ide? Miert pazaroljatok az idotoket es adjatok a lovat es a munkalehetoseget azoknak, akik ezzel penzt keresnek? Ok, ellentetben veletek, nem a szabadidejuket hasznaljak, nem meggyozodesbol irnak. KIT AKARTOK MEGGYOZNI??? Birkaekat? Ok koszonik szepen a penzkereseti lehetoseget, nelkuletek nem lenne munkajuk!
Vagy azt a nehany fideszest akarjatok meggyozni par kommentel, akik ejjel-nappal a kozteve hirein lognak es a Kossuth radio penteki reggeli adasat eszik nagykanallal? Most komolyan???
Vagy egymast akarjatok meggyozni? Azt meg minek???
Lehet, hogy fura, amit mondok, de a legjobb strategia az lenne, ha azt az idot, amit ezekre a parttalan vitakra fecsereltek, olyanba fektetnetek, amik valoban okozhatnak valtozast. Peldaul mi most a fidesz egyik akhilesze? Hat az europai ugyeszseg egy ilyen dolog. Akkor miert nem hasznaljatok ki a kapcsolataitokat, on- es offline, hogy minel tobb emberhez eljusson es alairja a nepszavazasi kezdemenyezest. Miert nem osztjatok meg minel tobb emberrel, FB-n, blogokban, youtube-on, twitteren, linkedinen vagy barmin, amivel sok emberhez eljutnak azok a hirek, amik a korrupciorol, sunnyogasrol, kirekesztesrol es a propaganda hazugsagairol szolnak??? Sokkal, de sokkal nagyobb haszna lenne annak, minthogy itt munkalehetoseget adtok a berkommenteloknek. Ok beloletek elnek!
Ha nincs kivel vitatkozniuk, mit fognak csinalni? Meg par hetig minden cikkhez odairjak a baromsagaikat meg hogy fake news, elbeszelgetnek egymassal, es aztan? Mikozben ti egy nagy halom emberhez tudjatok eljuttatni a kormanynak kenyes dolgokat.
Valszeg erre a komentemre majd megirjak, hogy hulye vagy, nem jo a kiindulopont, faszsagokat beszelsz stb.... es? Egy masodpercet nem fogok azzal tolteni, hogy barmilyen vitaba szaljak veluk, mert azzal csak a napi adagjuk elereset segitenem, semmi mast.
Ha valakinek van epkezlab otlete, hogy a gyakorlatban ezt hogyan tudjuk megvalositani, ne tartsa titokban!
Ezt bekopizom meg jo par cikk ala kommentkent, hatha lesz valami foganatja es elindit valamit.

Bicepsz Elek77 2018.10.09. 18:31:00

"Épp Amerikában látjuk jól, mit művel a piac az oktatással. "
Eddig(1990-tol) ez volt a kovetendo pelda. Nem???
Bizonyos szakmakban kell az ingyenesseg(orvos, tanar, rendor, katona stb.)mashol piacositani kell(jogasz, penzugyes, mernoki szakmak).

szepipiktor 2018.10.09. 18:49:14

Mi a baj az amerikai oktatással? Gond, hogy a cégek beszállnak? Gond, hogy az oktatás nem száraz elmélet, hanem a piaci szereplők a aktuális, korszerű dolgokat is odaviszik a fiataloknak?
.
Semmi gond a piaci alapú FELSŐoktatással, igaz ehhez normális, tudásalapú alap és középfokú oktatás kellene, nem genderalapú goggle meg a szarságok.
A felsőoktatást a tanulmányi eredmény alapján osztott ösztöndíjakkal lehet elérhetővé tenni a szegényebbeknek is.
De félek, hogy itt is a feministák kvótaelve a lényeg, ne a tehetségesek tanuljanak tovább, hanem bárki, aki megfelel az aktuális szempontoknak.
Egy csóró, de tehetséges tanulhat, hiszen kap ösztöndíjat, de ne egy ostoba, középszer kerüljön be, mert neki ez faji, vallási, nemi alapon jár.

Szalay Miklós 2018.10.09. 21:23:30

Akit érdekel egy jó alapos összefoglaló a piac működéséről, előnyeiről és hátrányairól, az ide süssön:

egyvilag.hu/temakep/084.shtml

A felső sorok a kép tetején.

snel 2018.10.09. 22:34:40

@Hamihami: A sok kopizásnak és az okostojás mindent jobban tudsz mentalitásodnak, amit feltupírozol némi mószeroljuk be bármi áron, a tények nem zavarnak típusú mázzal összegányolt intelektuális lángszórózásnak az lesz a foganatja, hogy sokaknál eléred, hogy ezentúl tök mindegy, hogy a fidesz mit csinál, csak nehogy ti gyertek ki győztesen elvszerűségből nem feltétlen itt kommentelnek, hanem megszervezik, hogy 4 év múlva, aztán 8 év múlva és így tovább ti csak kommentelhessetek a partvonalon túl, egymásnak adva sok jó tanácsot, amig véletlenül a nikketek nem lesz visszafejtve egy jó kis személyes argumentáció végett!

2018.10.09. 23:04:03

Ha a színvonalat abban mérjük, hogy mennyire szigorú a számonkérés, akkor a piaci alapú felsőoktatásban valóban eshet a színvonal. Én ezzel szemben úgy gondolom, hogy a színvonalat nem a szigorú számonkérésben, és nem is abban kell mérni, hogy hány százaléka nem végezte el az első félévet sem a hallgatóknak, Hanem a hozzáadott értékben. Tudom, ez sokkal nehezebben megfogható.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.10.10. 07:47:04

Az a baj, hogy a Fidesz csak fizetőssé akarja tenni, de nem akarja piaci alapra helyezni.
A piaci alapon működő felsőoktatás azt is jelentené, hogy szabadáras az egyetem és szabadon választják meg, hogy mit és hogyan tanítanak, illetve ha életképtelennek bizonyul, akkor hagyjuk megszűnni...
Ilyesmiről azonban, szó sincs.

Egyébként, az nem baj, hogy van néhány elitegyetem és a tömegegyetemek nem annyira jók. Az elitszakemberekből ugyanis kevésre van szükség. Az átlagmérnök, átlagorvos stb. tudásának nem szükséges elit szinten lennie.

@maxval balcán bircaman:
Olyan nem létezik. Olyan létezik, ahol más fizeti a képzés költségét.
Még a létező kommunizmusban is volt költsége az oktatásnak, legfeljebb nem a diákkal fizettették ki.

Mr. Waszabi 2018.10.10. 09:25:32

Talán egy dolog kimaradt. A magán intézmények általában jelentős ösztöndíjas programot is futtatnak, annak érdekében, hogy a tehetséges, ám anyagilag korlátozott diákok is részesülhessenek magas színvonalú oktatásban. Nincs azzal baj, ha piaci cégek, magánalapítványok finanszírozzák a felső oktatást - sőt nálunk már a szakmunkásképzést is.
Mondjuk az állam ügyesen bújik ki a fenntartás felelőssége alól.
Problémának azt látom, hogy itt elindult egy szocreál szakképzési program, ami a szakmunkás képzésre helyezi a hangsúlyt, miközben haladunk a magasabb, mérnöki képzettséget igénylő informatikai, robottechnikai fejlettség felé. Szerintem ezzel a kibújással az állam saját elmaradott elképzeléseit fogja alátámasztani, mert nem lesz ráhatása a magánintézményekben nem állami kvótában tanuló szakemberek életére.

Nincs közöttünk csicska 2018.10.10. 09:57:00

Szo sincs fizetos oktatasrol a felsooktatasi koncepcioban, de ez a 10. poszt amit erre epitenek fel...

2018.10.10. 10:22:59

@Mr. Waszabi:
Nem csak az ösztöndíjas programokkal érhető el fizetős felsőoktatasban, hogy a szegényebb diákok is tanulhassanak, hanem például diákhitellel is. Mert az ösztöndíj program csak a legeslegjobbaknak van, oda viszont egy szegény csaladból származónak nehéz eljutnia, a tehetség a legtöb esetben kevés azokkal szemben, akik általanos alsós koruktól kezdve magánórákra járnak.

Igazából ebben domborodik ki leginkább a fizetős felsőoktatás előnye, mert a hallgató olyan képzésért hajlandó fizetni, ami megtérül számára. Így a kamudiplomák, kamuképzések háttérbe szorulhatnak, és a színvonalt is javíthatja, hiszen aki fizet, az elvár valamit a pénzéért, ha hitelből teszi, akkor különösen. Nem fogja eltűrni azokat a trógerségeket, amelyeket ma egy átlag egyetemi oktató megenged magának. Emellett a hallgató maga is motiváltabb abban, hogy kihozza a legtöbbet a képzéséből. Egyesek szerint ugyanakkor a fizetősség könnyíthet a számonkérésen, én erre azt mondom, hogy részigazság, mert egy elit egyetemen ez nem fog megtörténni, de ahol megtörténik, ott sem baj, rég rossz, ha ostorral kell kényszeríteni a fizetős hallgatókat a tanulásra. Na meg jellemzően a szigor egyben jár a magoltatással a megértetés helyett.

Ezzel együtt a Fidesz koncepciójának a gyenge pontja, hogy messze lesz a piaci alaptól, hiszen tovabbra is az állam kézivezérlése alatt lesz az egyetem. Az meg külön vicc hogy egy tömegegyetemből (Corvinus) akarnak elitegyetemet csinálni, ami ezernyi szempontból káros, és egyébként sem hiszem, hogy sikerülni fog. Ahhoz nyilván az oktatói gárda jó részét le kellene cserélni, az egyetem méretét töredékére csökkenteni, illetve megtízsszerezni a cégekkel való együttműködést.

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2018.10.10. 11:04:54

" ... ami néhány hiteles néven kívül csupa, a semmiről egymást körbepublikáló felsőoktatási oktatóból álló csoport ... "

Na, ezeket hívják Magyarországon akadémikusoknak, különös ismertető jelük, a MTA tagság :-)

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2018.10.10. 11:15:24

@Lord_Valdez: " ... Az a baj, hogy a Fidesz csak fizetőssé akarja tenni, de nem akarja piaci alapra helyezni. ... "
Amit a "fizetős" dolgokból kifelejtesz, az, hogy a fizetős helyek is csak a valódi oktatási és fenntartási költségek töredékét fedezik... azaz ez csak egy egyszerű önrész azon túl, amit az állam beleönt a felsőoktatásba...

Egy másik dolog pedig az, hogy az agyelszívás már az egyetemen kezdődik, azaz hiába képez a Magyar egyetem Magyar állampolgárokat, ha azok nem Magyaroszágon termelik ki a képzésük értékét.... Ez nettó veszteség az államnak... a Csuti Rabló Bandájától függetlenül. Ezen egy dolog segít csak, a képzési költség kifizettetése, vagy a röghöz kötés... de ugye ez egyik sem liberális dolog, az államnak minden körülmények között fizetnie kell, és reménykedni, hogy nem hagyják cserben egy kis pézé a polgárai...., de ha mégis, akkor menjen csődbe?

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2018.10.10. 11:19:48

@Zabalint: Piaci alapú képzésekre van szükség! A diák fizessen teljes árat, amit akár egy cég is hitelezhet neki, ha megkötik a szerződést. A cégnek pedig jogában álljon számonkérni az oktatás minőségét, illetve számonkérni a szerződés tartalmát a munkavállalón...

ÖÖÖÖ, ja hogy ezt hívhatják ösztöndíj rendszernek is? És ebbe nem fér bele a büfészak, amit a bölcsészek szeretnek :-)

Mr. Waszabi 2018.10.10. 12:03:13

@Zabalint: nem tudok véleményt formálni a hazai diákhitelprogramról, sem egy egyetem elvégzésének költségeiről ma.
Az USA-ban mindenesetre sokan nyögik a diákhitelt.
Ha felteszem, hogy jó pár millió forintnyi hitellel indul az a delikvens végzés után, aki egyébként sem rendelkezik kellően vastag szülői háttérrel, akkor ez nem biztos, hogy jó kezdés a hazai körülmények között. Nem tudom pl. mennyiben számít bele egy több milliós diákhitel tartozás egy banki lakáshitel kérelem elbírálásába.

2018.10.10. 12:25:22

@Mr. Waszabi:
Azért az amerikaiaknál egyébként is jellemző az eladósosás nem igazan tudatosak pénzügyileg. Szerintem a delikvensnek és a családjának ezt magának kell mérlegelnie, hogy megéri-e akár hitellel együtt a képzés, illetve ha van rá lehetőség, milyen ösztöndíj programot tudna igénybe venni.

Van egy ismerősöm, aki nagyon szegény csaladból ment egyetemre, maxolta a diákhitel 1-et, a diákhitel 2-be is belecsúszott (dolgozott is mellette), plusz a végén még némi személyi kölcsön is kellett. Viszont azóta az ország egyik legszegényebb vidékén keres jól, és gyorsan apad az adóssága. Ha alapból tandíjat is kellett volna fizetnie, akkor ezen fizetés is kevés lenne az adóssága törlesztésére, viszont azt gondolom, ez esetben eleve drágábbak lennének az ilyen szakon végzettek a munkaerőpiacon.

bElannaTorres 2018.10.10. 13:22:50

Majd lesz amerikai egészségügy is a szegénykórházak már kész vannak .

élhetetlen 2018.10.10. 14:55:02

@Zabalint: Necces ez. Mai értéken nézve. Aki most jár fizetősre, és 200 eft egy félév, összeszed 2 milla tartozást öt év alatt, vagy kicsivel többet. Ez még vállalható, kitermelhető. Ha elfogadjuk az emlegetett 4 milla/ félévet, az már 40 milla adósság, ez már nem a vállalható diákhitel kategória. Szerintem a pénztelenek elesnek a lehetőségtől. Maradnak a pénzes családok gyerekei. „Emellett a hallgató maga is motiváltabb abban, hogy kihozza a legtöbbet a képzéséből.”. Az a gyerek, aki már érettségire 20 milliós kocsit kap, és a szülei röhögve kifizetik a tandíjat akár itt, akár külföldön, az mitől lesz motivált? Maradnak a külföldiek, mint célközönség (ahogy mondták is). Nem látom a sok jót ebben az elképzelésben. Ami nekem tetszene, hogy megfelelő szintű tudással sokan juthassanak be ingyenes oktatásba, akár minden szakon, aztán aki fél év, egy év után nem teljesít megfelelően, az csússzon át a fizetősbe. Aztán vagy fizet, vagy kiszáll. Ez egyébként már van is, ezt kéne finomítani, ha a diákok is számítanának.

élhetetlen 2018.10.10. 15:12:31

@Magánvéleményem: „amit akár egy cég is hitelezhet neki „. „ÖÖÖÖ, ja hogy ezt hívhatják ösztöndíj rendszernek is?”. Csak egy bökkenő van. A cégek nem fognak gimnazistákkal szerződést kötni, a céges ösztöndíj akkor jöhet szóba, ha a diák bekerült az egyetemre, és ott valamit már produkált. Aki nem is jelentkezik, mert tudja, hogy nem bírja az első évet sem fizetni, és élni mellette, abból nem lehet ösztöndíjas.
Más. Már kérdeztem hosszabban is, (privatbankar.hu/karrier/az-var-a-teljes-magyar-felsooktatasra-ami-a-corvinussal-tortenik-321989 ) nem válaszoltál, most újra megkérdezem, mi a büfészak szerinted?

2018.10.10. 16:36:38

@élhetetlen:
A 4 millió / félév az elit egyetem lenne, nem ez lenne az általános. Ennyiből Magyarországon teljesen önköltségesen orvosokat lehetne képezni (3 millió körül fizetnek a német és az angol nyelvű orvosképzésen a külföldiek, és ebből a magyar nyelvű képzésben keletkezett költségvetési lyukakat ia foltozzák). Közgazdász képzés piaci alapon, nyilván részben cégek által is finanszírozva 500-ból kijönne a hallgatóknak (Angliában 5-9 ezer font egy év, de ott más az árszínvonal).

Ebben az értelemben az elitegyetem meg attól elit, hogy hacsak nem extrém tehetséges az illető, csak a gazdagok gyerekei tudnak ott tanulni. Ez így van más országban is, mindenütt. Nyilván vicc, hogy épp a Corvinusból akarnak ilyet csinálni, meg szemétség is onnan kiszorítani a nem gazdagokat.

2018.10.10. 16:39:06

@élhetetlen:
Hát én láttam rá példát, hogy gimnazistákkal szerződtek. De ha csak bekerülés után lehetne, akkor ha az első évet diákhitelből finanszírozza, esetleg részben állami vagy egyetemi ösztöndíjjal, akkor is sokkal kevésbé adósodik el.

élhetetlen 2018.10.10. 17:57:10

@Zabalint: „Hát én láttam rá példát, hogy gimnazistákkal szerződtek.”. Persze, csak nem akartam túlragozni, mert nem jellemző. Legfeljebb azokkal a gimnazistákkal fordul elő, akik olyan szintű versenyeket nyertek, ami már felkelti az olyan irányultságú cégek figyelmét. Az nem megy, hogy egy végzős gimnazista bemegy egy céghez, hogy, ha fizetitek, akkor jelentkezek, mert elhajtják, ezt te is tudod. „ha az első évet diákhitelből finanszírozza”, ez is igaz most, amiről én írtam, hogy HA 4 milla egy szemeszter, az egy év már 8 milla, és lehet, hogy a semmire, mert nem talál partnert. A saját ösztöndíj rendszer? Már nem vakarom ki, hogy honnét ollóztam, de a darabokból ez állt össze: Most 40 % a fizetős, ezt 60 %-ra akarják emelni. 2020-tól nem lesz állami, de ugyanannyi helyet biztosítanak majd ösztöndíjjal, amennyi most van. Azaz, 60 %-ot. Miközben 60 % lesz a fizetős. (120 % a 100% kapacitásból). Zűrös ez az elképzelés, a szöveg meg végképp. Nem vitatkozni akarok, csak leírtam, hogy szerintem mi lenne egy jobb szelekció a diákok szempontjából is, és akár a cégek szempontjából is. Nagyobb merítés.
Szivattyú, az utolsó leveledet olvastam először. Mindegy. Nem tudom, hogy mennyiből jönne ki a közgazdász képzés Magyarországon fél évre, ez van. Nem tudom, hogy, ha ezt a rendszert ki akarják terjeszteni a teljes felsőoktatásra, abból mi lesz, ez is így van. Nem tudom, hogy az általad mondott 500 eft, és az 4 milla közül melyik a reális. Hiányosak az ismereteim, még a családon belül sem tudom, pontosan, hogy mennek a dolgok. Amit tudok, az unokahúgom Angliában elvégezte az alapképzést diákhitelből, úgy, hogy dolgozott is esténként. A mesterképzéshez már az kellett, hogy itthon volt egy, a bátyjával közös lakás, eladták, a srác beugrónak használta egy fóti családi ház megvételéhez, a kiscsaj benyomta a hat millát a mester képzésbe, ez már nem ment volna diákhitelből. Amit ki akartam hozni ebből, hogy semmi pénzből nem lehet sokat kifizetni, és továbbra sem vagyok biztos benne, hogy abból lesz jó orvos, akinek a szülei tudják fizetni a tandíjat. Na, ez hosszú lett, bocs.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.10.10. 20:06:55

@maxval balcán bircaman:
Pontosan. Azaz nem az fizeti, aki igénybe veszi. Azaz az igénybe vevő érdekelt az igénybevételében, akkor is, ha nincs rá igazán szüksége.

@Magánvéleményem:
Az majdnem mindegy, hogy 100%-t fizet-e, vagy csak egy részét. A lényeg, hogy nem fogja hagyni, hogy a piaci mechanizmusok végezzék a dolgukat.

1. Nem Magyar, hanem magyar. A magyar nyelv nem írja nagybetűvel a mellékneveket.
2. Miért ne lenne liberális dolog az, hogy az embereknek maguknak kell fizetniük az általuk igénybe vett szolgáltatásokért?
Épp, hogy ez az igazán liberális dolog, elvégre nem lehet alanyi jog olyan dolog, amihez valaki másnak dolgoznia kell.
3. Az agyelszívásért senki mást nem okolhatunk csak saját magunkat. Innen leginkább nem elszívják az agyakat, hanem kifújjuk őket. Olyan körülményeket teremtünk, amik közt a tehetséges emberek nem érzik jól magukat.
És, még mindig gondot okoz felfogni, hogy attól, hogy valaki magyar, még nem az ország tulajdona. Nem tartozik semmivel az országnak, tehát, ha úgy tartja kedve, ott is hagyhatja.
4. Ha egy gazdasági szervezet nem tudja fenntartani magát, akkor igen, csődvédelem, majd felszámolási eljárás. Ezt is jelenti az, hogy piaci alapon működünk. Az nem piaci alap, hogy ha nyereséges vagyok, az az enyém. Ha veszteséges, akkor az állam kifizeti.

Sir Bates dö Hól 2018.10.10. 20:33:59

Nyilván nem ördögtől való az önfinanszírozás/fizetőssé tétel a felsőoktatásban. Amennyiben azonban ez egy olyan közoktatással párosul, melynek célja csupán az, hogy az azt elvégzők le tudják írni a nevüket, akkor minimális esélyt látok a szegények, vagy az alsó-középosztálybeliek társadalmi mobilitására, a felsőoktatásba való bekerülésükre akár ösztöndíj által is. Ez pedig önmagában létrehozza a latin-amerikai típusú társadalmakat. Ahol 5.000$/hó jövedelemmel már az emberrablók célpontjává válhatsz.

pitcairn2 2018.10.11. 13:42:14

@Lord_Valdez:

a bloggernek is csak annyit kellett volna írnia, hogy érdemi deregulálás nélkül nincs értelme piacot játszani

az USA elrettentő példa is kb erről szól...

az ugyanis tényleg rettenetesen félrement...

pitcairn2 2018.10.11. 13:43:09

@Mr. Waszabi:

minél könnyebben elérhető a diákhitel annál magasabbra mennek a tandíjak...

és annál csapnivalóbb az oktatás...

pitcairn2 2018.10.11. 13:44:19

@Magánvéleményem:

különben még sohasem volt olyan OLCSÓ a tudáshoz való hozzáférés mint ma...

(internet, e-book, podcast-ok, vodcast-ok, stb...)
süti beállítások módosítása