All lives matter

think-tank 2020.06.15.

Elmondom, miért nem támogatom a Black Lives Mattert.

Fehér, európai férfi vagyok. Ennek ellenére engem is simán kiráz a hideg, amikor felfegyverzett útszéli portyázók, parancsra vagy saját kedvtelésükből basztatásra szemelnek ki. A helyzet Európában közel sem olyan rossz, mint Amerikában, itt azért elég valószínűtlen, hogy a rendőr ott a helyszínen megöljön, de azért az alapfelállás, hogy ezek a faszkalapok kényükre-kedvükre vegzálhatnak, amit az állampolgár tűrni köteles, ha nem akarja igazán megbaszatni magát ezzel a rablóbandával, így sem túl felemelő.

Ezen felül, azt gondolom, jogom van bárkit, bármiért nem szeretni, sőt, utálni. Azért, ha alacsony, ha magas, ha kövér, ha sovány, ha kopasz, ha hosszú a haja, ha nem tetszik a fülbevalója, undorító ruhában jár, ha ronda a tetkója, beszédhibás, szemüveges, fogszabályzós, nyomorék vagy buzi. Bármiért és indoklás nélkül.

Azért is, ha az illetőnek nem tetszik a színe.

Nem értek egyet a rasszizmussal, de elismerem, hogy az egyéni szabadságok közé tartozik, hogy bárkit, bármilyen nekem tetsző szempont alapján ítéljek meg. Ha a bőrszíne alapján, akkor az alapján. És az is alapvető szabadság, hogy engem ezért bárki utálhasson.

Nem ez a gond a helyzettel.

Az a gond, főleg az USÁ-ban, hogy a rendőr különösebb visszatartó erő nélkül visszaélhet a hatalmával, feketékkel, fehérekkel, bárkivel szemben. Nem az a kérdés, hogy ezt főleg a négerek sínylik-e meg, hanem az, hogy senkinek, ismétlem, senkinek nincs lehetősége arra, hogy ezen túlkapások ellen fellépjen. Ez részben szabályozási probléma (ld. qualified immunity), részben az ítéletszolgáltatás és a végrehajtás közötti szimbiózis eredménye.

A rasszizmus, ha ténylegesen tényező, csak súlyosbítja a helyzetet, de nem ez teszi alapvetően problémássá, hanem hogy egy hidegvérű gyilkosság után is elegendő a rendőrnek fapofával beböfögni a bíróságon, hogy "I feared for my life", és mehet is szabadon.

De a Black Lives Matter nem erről szól. Nem az zavarja, hogy miért ül mindenki nyakán ott a bakancs, hanem hogy az övéken miért jobban. Nem beszél arról, hogy a nem fehér rendőrök is ugyanúgy részt vesznek ezekben a kivégzésekben, mint a fehérek. Egy mindenkit érintő, közel sem jelentéktelen problémát sajátítanak ki maguknak, amit aztán arra használnak, hogy magukat a fehér többség által elnyomott áldozatnak állítsák be.

Ha a problémák valódi oka ellen szerveződnének, az univerzális rendőri brutalitás ellen, támogatnám őket. Így, hogy az egész mozgalom lényegében egy nagy, fehérellenes, rasszista megmozdulás lett, sajnos kevéssé tudok elérzékenyülni.

1 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tblog 2020.06.16. 20:20:03

Ja, nagyjából ezzel én is egyetértek. Én rákérdeztem a helyben hogy én is vonulhatok-e, ha esetleg én minden életért vonulnék? Erre elhajtottak a francba hogy én maradjak otthon mert egy olyan üzenet mindenkit felzaklatna. Szóval én itthon maradtam. Amúgy meg az egész egy nagy demokrata párti akciózás.

Nyomtam róla egy összefoglaló videót, igaz már elküldtek érte páran a fenébe. lol

www.youtube.com/watch?v=HQUGKkraeL4

Túlpolitizált-faji felvonulások ezek, valójában nem Floyd a lényeg, se nem az hogy a rendőrök mennyire élnek vissza a hatalmukkal.
süti beállítások módosítása